Hoe pas je de nieuwe functie van Performance Max toe in je Google Ads-campagne?
Google Ads heeft een aantal nieuwe AI-gedreven functies aan hun Performance Max (PMax) campagnes toegevoegd. Deze update bestaat uit tools die advertentieprestaties en ROI (Return On Investment) verfijnen. Wij weten niet wat jij denkt als je dat leest, maar voor ons klinkt het als een hoop vakjargon. We vroegen daarom aan de SEA-specialisten van Semwerkt – een online marketing bureau in Hoorn – om deze nieuwe functies uit te leggen en ons te vertellen hoe je ze precies toepast als je in zoekmachines adverteert.
Ben jij ook benieuwd wat de PMax-updates precies doen? Lees dan snel verder!
- Customer Value-modus
Een van de opvallendste nieuwe functies is de Customer Value-modus, die momenteel nog in bètafase is. Deze functie is ontworpen voor adverteerders die conversiedoelen gebruiken om klanten met een hoge waarde aan te trekken. “Deze functie helpt ons om onze advertenties zo te richten dat ze de mensen bereiken die waarschijnlijk het meest zullen uitgeven, in plaats van iedereen dezelfde advertentie te laten zien,” vertelt een specialist.
- Klantbehoud
Een andere toevoeging is Customer retention goal. Ook deze functie bevindt zich in de bètafase en is gericht op het terugwinnen van klanten die zijn afgehaakt. “Dit is een gamechanger voor merken die klanten moeilijk weten te houden. Hiermee kunnen we namelijk gerichte strategieën ontwikkelen om oude klanten terug te winnen,” zegt een ander teamlid van Semwerkt.
- Gedetailleerde demografie
De nieuwe gedetailleerde demografische gegevens bieden inzicht in leeftijds- en geslachtsgroepen binnen de audience insights van Google. “Met deze gegevens kunnen we advertenties heel specifiek richten op bepaalde groepen mensen, zoals een leeftijdsgroep of geslacht, zodat we advertenties kunnen maken die de kijker of lezer echt aanspreekt,” merkt een specialist op.
- Budgettempo-inzichten
De inzichten in het budgettempo bieden real-time tracking van uitgaven, waarbij zowel de huidige als de verwachte uitgaven en de voorspelde conversieprestaties worden weergegeven. “Met deze tool kunnen we het budget van de klant veel sneller verschuiven naar de campagne die dat nodig heeft.”
- IP-adresuitsluitingen op accountniveau en uitbreiding van de eind-URL
PMax-adverteerders kunnen nu specifieke IP-adressen uitsluiten, wat helpt bij het verminderen van budgetverspilling. Bovendien biedt de uitbreiding van de eind-URL adverteerders de mogelijkheid om te testen of een relevantere bestemmingspagina de resultaten kan verbeteren. “Met de nieuwe functies van PMax kun je onnodige advertentiekosten vermijden door advertenties niet te tonen aan mensen die ze waarschijnlijk negeren. Ook kun je testen of een andere pagina op je website beter werkt om bezoekers aan te trekken.”
De introductie van deze functies door Google is een veelbelovende ontwikkeling voor digitale marketeers. Wil jij jouw website adverteren in zoekmachines maar laat jij het gebruik van PMax liever over aan een online marketingspecialist? Neem dan vandaag nog contact op met SEA-bureau Semwerkt.